Θέμα 1ο: Κατανόηση Κειμένου (6 μονάδες)
Ο ρόλος των γονιών ώστε να κατανοήσουν τα
παιδιά τους τη θέση που πρέπει να έχει η τεχνολογία στη ζωή τους είναι διπλός. Πρώτα οφείλουν να βοηθήσουν τους εφήβους να αντιληφθούν τον ρόλο που
διαδραματίζει η τεχνολογία στην ψυχική τους υγεία και να μη φοβούνται να ζητούν
βοήθεια. Παράλληλα βέβαια πρέπει να τους κατευθύνουν στην καλλιέργεια
πραγματικών σχέσεων με οπτική επαφή και γλώσσα του σώματος, για να υπάρχει
ισορροπία με την εικονική επικοινωνία.
Οι
γονείς μπορούν να προάγουν την άμεση επικοινωνία αποτελώντας οι ίδιοι καλό
παράδειγμα για υγιή χρόνο μπροστά στην οθόνη. Συγκεκριμένα,
μπορούν να κλείνουν τις οθόνες τους
και να αποσυνδέονται από τα κοινωνικά
δίκτυα. Επίσης μπορούν να καθιερώνουν
την «ημέρα χωρίς οθόνες» και να βγαίνουν
έξω για σινεμά, φαγητό, ή εκδρομή, διδάσκοντας την πρόσωπο με πρόσωπο
συνομιλία.
Θέμα 2ο: Δομή και Γλώσσα του
Κειμένου (4 μονάδες)
Α. α. Ο τρόπος ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου του
κειμένου είναι η σύγκριση-αντίθεση.
- Ξεκινά και
συνεχίζει με μια αντίθεση ("Κάποιος θα πίστευε πως... Αυτό, όμως, ...
έχει αποδειχθεί εσφαλμένη αντίληψη").
β. Δύο (2) διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις σε όλο το
κείμενο είναι:
- «όμως»
(1η παράγραφος): Λειτουργεί ως αντίθεση στο προηγούμενο επιχείρημα.
- «Παράλληλα» (2η παράγραφος): Λειτουργεί ως
προσθήκη ή συμπλήρωση της προηγούμενης ιδέας, δηλώνοντας ότι
κάτι συμβαίνει ταυτόχρονα.
- (Άλλο:
«λοιπόν» - συμπέρασμα/αποτέλεσμα).
Β. Χαρακτηρισμός υπογραμμισμένων λέξεων και ρήματα:
- Αυτό: Υποκείμενο του ρήματος "έχει
αποδειχθεί".
- τη
θλίψη: Αντικείμενο
του ρήματος "γεννά".
- να
αποτελούν αρωγό: Υποκείμενο του απρόσωπου ρήματος "πρέπει").
- τις
οθόνες: Αντικείμενο
του ρήματος "Κλείστε".
Θέμα 3ο: Παραγωγή Γραπτού Λόγου (10
μονάδες)
Οθόνες και Ζωή: Μια Δύσκολη Ισορροπία για τους Νέους
Σήμερα το
διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς
μας. Μας προσφέρουν αμέτρητα οφέλη, όπως την άμεση επικοινωνία με φίλους και
συγγενείς, την πρόσβαση σε πληροφορίες για τις εργασίες μας, ακόμα και την
ψυχαγωγία με βίντεο και παιχνίδια. Μπορούμε να μάθουμε νέα πράγματα, να
παρακολουθήσουμε μαθήματα, να ανακαλύψουμε ενδιαφέροντα χόμπι και να
εκφραστούμε δημιουργικά μέσα από διάφορες πλατφόρμες. Αυτή η ευκολία και η
ποικιλία είναι πράγματι εντυπωσιακές και μας βοηθούν να διευρύνουμε τους
ορίζοντές μας.
Ωστόσο αυτή
η κατάσταση κρύβει και κινδύνους. Πολλοί από εμάς μπορεί να νιώθουμε ότι όλα
βρίσκονται στο σπίτι μας, με αποτέλεσμα να απομονωνόμαστε από τον πραγματικό
κόσμο. Η υπερβολική χρήση των οθονών μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη, γιατί
χάνουμε την ουσιαστική επαφή με τους άλλους, την οπτική επαφή και τη γλώσσα του
σώματος, που είναι τόσο σημαντικές για τις ανθρώπινες σχέσεις. Είναι εύκολο να
παγιδευτούμε σε έναν εικονικό κόσμο και να ξεχάσουμε πόσο πολύτιμη είναι η αληθινή
κοινωνικοποίηση.
Πρέπει λοιπόν
να βρούμε μια ισορροπία εμείς οι νέοι, αλλά και οι γονείς μας, κατανοώντας ότι
η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο, όχι ο σκοπός. Ας κλείνουμε τις οθόνες μας, ας
βγαίνουμε έξω με φίλους, ας κάνουμε πράγματα που μας ευχαριστούν στην
πραγματική ζωή. Το παράδειγμα των γονιών μας είναι πολύ σημαντικό, αλλά και
εμείς οι ίδιοι μπορούμε να θέσουμε όρια. Ας αξιοποιήσουμε τα οφέλη του
διαδικτύου προστατεύοντας ταυτόχρονα τον εαυτό μας από τους κινδύνους του,
αναπτύσσοντας πραγματικές σχέσεις και απολαμβάνοντας τη ζωή «εκτός σύνδεσης».
(249 λέξεις)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.